hits

Mammalivet i Form: Tilbakeslag

Det kan være en utfordring å leve sunt og aktivt, har jeg fått kjenne. Nå er det en god stund siden jeg har postet et Mammalivet i form-innlegg, og grunnen til det er at jeg har hatt en form for tilbakeslag. Eller, ikke «en form for tilbakeslag», (vær ærlig Jona..) greit, jeg har hatt en skikkelig nedtur! De siste to ukene har jeg vært skikkelig syk, og to uker før det har jeg merket på kroppen at jeg har overdrevet treningen. Tilbakeslag opplever jo nesten alle fra en tid til annen, så da tenkte jeg at vi kunne snakke om det i dag.

Målene mine var blant annet at jeg skal være mer aktiv (helst 3 treningsøkter pr uke eller mer), spise sunt og tilpasset min kropp (hovedsakelig lavkarbo), huske kosttilskuddene mine, og gjøre trening til en del av hverdagen. Mammalivet i form, skal være en livsstilsendring/justering, og ingen «quick fix». Men for meg er det vanskelig å begrense meg når det kommer til ting jeg syns er gøy. Jeg gjorde alt, og alt for mye i starten!

Det som skjedde, var at jeg rett og slett har tatt for hardt i, i forhold til hvor dårlig formen faktisk var. Jeg hadde det kjempegøy de første 4-5ukene, og trente mye og relativt hardt. Men så sa kroppen ifra. Jeg merket veldig godt at jeg sliter med lavt blodtrykk og at jeg har lave (les: ikke eksisterende) jernlagre. Hardtrening for en dårlig trent kropp, kombinert med mye stress i forbindelse med arbeidssituasjonen til meg og mannen, var ingen oppskrift på suksess. Kroppen ble slapp, jeg fikk smerter, nesten daglig hodepine og var så sliten at jeg helst ville sove lenge før barneTV-tid. Kostholdet har jeg heldigvis klart å holde ganske greit, selv om det sikkert har mest med det å gjøre at jeg rett og slett blir gørrsyk hvis jeg skeier ut for mye. En «juksedag» i uka er nok til at jeg føler jeg kan unne meg nesten hva som helst, og jeg sliter heldigvis ikke med godterisug eller slikt. Det må vi huske: det må ikke være alt eller ingenting!

Men den kroppen altså. Jeg må rett og slett lære meg å ta ting i riktig tempo! Jeg VIL være i toppform, men jeg ER ikke det. (Enda) Så her er mine planer for de neste ukene:

-Trene minst tre ganger i uken (Maksimalt fire ganger seriøst!) med moderat intensitet. (Du trener ikke til OL, Jona!)

-Ikke tenke for mye på langsiktige mål som det å kunne løpe langt eller løfte tungt. Jeg skal komme dit en dag, men det er helt OK om det blir lenge til! -Fokusere på her og nå, og det å være aktiv (ikke verdensmester) i hverdagen. Bygge opp gode, holdbare (ikke totimersøkter med sinnssyk puls altså, Jona) rutiner for turgåing, pilatesøkter og yoga.

-Maks 45min økter med lav-moderat intensitet eller kortere økter (15-20min) med moderat-høy intensitet.

 -Lytte til kroppen når jeg trenger en hviledag (selv om det blir tre-fire i uken!) eller heller ta meg en rolig gåtur enn en hard økt når kroppen ikke vil piskes!

Jeg liker ikke de «fitspo» sitatene som hinter til at vi skal «vinne» over kroppen vår og «drepe» musklene våre. Herreguri, rolig med æplan! vi skal ikke drepe noe som helst! Vær snill med kroppen, vi er ikke bodybuildere hele gjengen.

Og så må jeg nesten få det frem, så vi ikke blir helt deppa her: Jeg har merket fremgang også. Det har dukket opp muskler som jeg ikke har merket eller sett på lenge, jeg har begynt å tørre å skvise meg inn i før-gravid klærne igjen, jeg merker at jeg ikke sliter like mye med handleposene og det svir ikke lenger i låra når jeg går opp trappene. *skryte skryte skryte* Jante-lovers: sorry men jeg er ikke flau i det hele tatt. DIGG å tør å snakke om at jeg klarer noe. Try it yourself!


Sikkert mest "DrassePåTreUnger-muskler" men jeg liker å tro at det også har kommet litt "ResultatAvTrening-muskler". 

Jeg venter fortsatt på at kondisen skal komme seg, men jeg sier meg meget fornøyd med fremgangen, og tar tilbakeslaget som en påminnelse fra kroppen min om å være realistisk. Tre graviditeter på mindre enn fire år 'ække bare bare vettu...

Nå fyller Lillebror snart 8mnd og jeg satser på at jeg vil ha mulighet til å trene litt mer utenfor hjemmet, kanskje på treningssenter etter hvert. Der må jeg nok også holde meg GODT i ørene og være ærlig med den som lager styrkeprogram til meg om at jeg skal begynne på bånn og jobbe meg sakte men sikkert oppover. Det er sunt å være realist har jeg lært!




Jeg er så nysgjerrig på hvordan det går med dere andre. Jeg følger mange av dere på instagram og er så utrolig IMPONERT over hvor flinke dere er til å være regelmessig aktive! Snart 100 bilder har blitt tagget med #mammalivetiform og det er bare å fortsette. Instagrammere: @christinelystrup,@piaelisegoul, @frkheggen, @mariemarieflyfly og co jeg instastalker dere og heier som bare det fra kulissene bare så dere vet det! (Kan jeg få lov til å reposte et par av bildene deres på insta'en min kanskje?) Jeg skal bli flinkere til å slenge ut bilder når jeg er i action, selv om det ikke alltid er like grasiøst. Stå på folkens, jeg kommer (rolig joggende) etter! 




 

Hvordan går det med dere andre som er/var med?

Har du hatt noen nedturer, eller er du flinkere enn meg til å lytte til kroppen? Hva er dine faste rutiner?

24 kommentarer

Jeg meldte meg inn i Elixia (orker virkelig ikke skrive hvor lenge siden da det er flaut og dyrt og ARGH) med plan om å trene 4 ganger i uka, gå ned X antall kilo og bare komme i form og bli fit & happy, og ikke slik jeg er nå: KOLS-hostende etter 3 etasjer trappegåing og manglende evne til å bære en 4-pack pepsi max med en hånd.

Særlig.

Idag morges bestemte jeg at idag er siste dagen med dårlige vaner, så jeg har kjøpt masse godis og usunnheter, og imorgen skal jeg begynne med FORSIKTIG trening som passer meg, flesket mitt, og min (manglende) kondis.

Og så leste jeg dette innlegget, og tenkter: YAY! :D tommel opp for løsningsorientert-og-i-riktig-tempo-Jona! <3

Her går det fremmover trur jeg :p Har starta med 2 gruppetimer i uka,basisball og puls/step/styrke! Blitt litt lite tilleturer i det siste så må bli bedre på det :) merker stor fremgang på feks: armhevinger og knebøy ;) Du må bare reposte :) hilsen frkheggen :)

Nina: Skjønne deg! Dette klarer du:) Hehe, kjenner igen det med å være støttemedlem av treningssenteret. Flere som har vært det ;) Har også selv erfart at det tar lang tid å komme helt ut av matvaner som man har hatt lenge, men det går an :) Jeg har nå hatt ca 2 1/2 år nå med ca 80-90% sunt kosthold (dvs. har klart å holde meg til den maten som jeg BØR spise nesten hele tiden for å ikke bli syk: lavkarbo) Men det tok meg sikkert et år å komme inni den balansen å spise sunt mesteparten av tiden. Med masse tilbakeslag selvfølgelig. ;) Mitt beste tips (hvis du i det hele tatt vil ha det da :P) er å ha en juksedag i uka. Da kan du "pig out" som jeg sier til mannen. Spis akkurat det du er sugen på, og så er det skjerpings dagen etter. Funker supert for meg. Spiser gjerne så mye dritt på juksedagen at jeg tenker -fy fader, jeg gleder meg til "Vanlig" (sunn) mat i morra ;)
Treningen holder jeg fortsatt på å finne ut av selv. Aller helst vil jeg bare løpe langt og løfte tungt, men det er ikke kroppen med på enda. Så jeg pusler med denne pilatesen min( anbefales!!)yogaen, litt styrke uten vekter og gåturer. Satser på at jeg kommer meg innforbi døra på et treningssenter eller evt skaffer meg vekter over nyttår. Kanskje du også? :) Lykke til videre Nina!

Kremt. Det er flere av oss som tok i fort hardt og gikk på en smell ja.

Men jeg skal starte på nytt igjen en av dagene nå, *senest* mandag. Jeg er sta nok til å bestemme meg for det. Jeg har heldigvis rukket å både se og merke forskjell jeg og, men det er absolutt vanskelig å holde seg våken til etter ungene er i seng til tider ja. Men jeg har nå fått litt bedre kondis og mer muskler ja, og større klær, så jeg har gått ned og. Det er ikke noe mål for meg, men det er sunt for kroppen, så da tar jeg det med meg.

Hilde M: Så flink du er! Åh er det ikke stas å merke fremgang? Jeg blir så gira når jeg kjenner at den pilatesvideoen som før pleide å "ta livet av meg" nå går rimelig greit uten at jeg gir opp underveis! Problemet mitt har bare vært at jeg har kjørt så sinnsykt høy intensitet og for lange økter helt til det bare smalt en dag og kroppen ikke orka noen ting. Men nå er energien tilbake og jeg tar det sakte :)
Takk! Skal se om jeg får til den derre appen så jeg kan reposte noen flinkiser på IG snart :)

Heisann! Fikk selv tvillinger i februar og har etter fødselen sittet og ventet på at treningsmotivasjonen skulle komme dalene! Og etter nesten 7 mnd kom den endelig (du var en del av den) jeg har tidligere vært glad i løping, men å komme seg utenfor huset på ekveldstid med disse puppeelskerne er foreløpig bare å glemme- så løsningen min har blitt å oppsøke tredemølla min mannhar stående på garasjen! Etter frokost og barna skal ha sin første dupp tar jeg dem med i bilstolene, så sover de søtt mens jeg jogger (og ser tv-serier på IPad) i 30-45min. Når de så våkner er både de og jeg blide og fornøyde! Kjenner igjen det du skriver om å ikke starte for ambisiøst- hele poenget er jo få overskudd- ikke underskudd/bli ENDa mer sur og grinete når 3barn skal legges i åtte-tiden! Stå på- jeg tror moderat trening gjør oss til mer tilfredse mammaer:) klem

C.: hehe, litt godt å høre at vi er flere, det må jeg innrømme . Men vi får ta oss sammen og trene i passe tempo og ikke som verdensmestere :) Så kjekt at du merker resultater! Det er så gøy! Du kan være stolt av det! :) Jeg er superstolt av mamma-gunsa mine (armene) og syns det er så stas å kjenne at jeg klarer mer i hverdagen med litt mer styrke i kroppen:) Gikk jo på en skikkelig smell for noen uker siden og var helt zombie uten krefter en stund, men nå er jeg klar for en mer moderat stigningskurve og får bare lære meg å være tålmodig med denne snille kroppen min som har bakt tre herlige bebiser på fire år! :)
Heier på deg videre!

Elisabeth: Hei! Så flink du er! Det gjelder å være kreativ mtp trening når man har baby i hus, og du har jo TO! Kjempemisunnelig på den tredemølla! Skulle virkelig ønske vi hadde en sykkel eller mølle i hus. Kanskje det må på ønskelista til jul....bare jeg ikke overdriver og kjører marathon da. Huff...lett å bli overivrig når man har det gøy :) Helt enig i at moderat trening er det som gjelder i denne perioden. Det går jo enorme mengder energi til barna, så man kan ikke kjøre seg helt ut med treninga heller. Lykke til videre til deg!

Jo,selvfølgelig er det gøy å merke fremgangen :) sykt tungt de første gangene å litt lettere nå :) Men kjenner jeg har dager der jeg bare ikke har lyst å trene,men drar avgårde å kommer hjem blid å fornøyd ;) Har savna #mammalivetiform innleggene dine! Så ble glad når jeg så at du har fått igjen energien =) haha,skal bli flinkere å tagge på ig ;)

klart jeg vil ha tips! Jukse-dag har jeg hatt, men jeg synes det er en kjempeide å forby sunne matvarer på nevnte dag, slik at man faktisk gleder seg til sunn ja-mat dagen etterpå :D så takk for det tipset!

Lavkarbo virker ikke for meg, eller dvs, det virker jo supert for vekttap, men jeg klarer ikke holde det (jeg er for kresen på protein-fronten og for glad i korn), slik at vekten fyker rett opp igjen når jeg spiser normo-karbo igjen. Får begynne å telle kalorier igjen tenker jeg, det har pleid å virke... så har man en hobby også :p

<3

Jeg har vært flink en stund, men har vært inne i en periode ser vi har sovet max 2 timer pr natt og da blir kroppen ikke helt god å ha med å gjøre :) Men prøver så mye som mulig :)

Selv om du føler på et tilbakeslag, så har du i det minste oppnådd knallsuksess med å inspirere andre! Inkludert meg! Takk:) Har baby på 8 mnd, og ble så glad for et dytt i ryggen. Har alltid vært glad i å trene, men med to småbarn så har jeg innledet et sterkt kjærlighetsforhold til sofa og blader/bøker på kveldene!

MEN; for ikke lenge siden inngikk eg en avtale med mannen min, som kanskje kan inspirere andre også? Vi trener sammen, på stuegulvet! Styrkesirkel altså :p Vi satte oss ned og valgte ut 8 øvelser (bla spensthopp, utfall, push/situps, rumpeløft, planken etc etc) og musikk. Vi gjør øvelsene samtidig, og gjør 3 x 10 av alle øvelsene (bortEtt fra planken, den holdes i ett minutt). Settet repeteres 2/3 ganger, alt etter form;) Veldig kjekt, gøy å gjøre sammen med mannen og ha felles mål (eh..ikke styrkemessig,men felles mål om å bli tightere;) )! Også er det ikke så tiltak!

Klem fra Maria

Jona, vil du skrive litt om hvordan du har det med og hvordan kroppen din reagerer på forskjellig kost , høykarbo / lavkarbo ?? Vet jo du holder deg en del til lav karbo og at du har det dårlig med mye (litt ) høy karbo..........Vil du skrive litt rundt det, når det passer ? Mvh L

Så flink du har vært! Selv om det kommer tilbakeslag så gjør jo ikke det så mye, så lenge du fortsetter. Her går det ganske tregt, jeg hadde et mål om å bevege meg på en eller annen måte i 100 dager i strekk-så langt har det ikke gått. Vi er midt i flyttekaos, oppussing og en forkjølet unge, jeg skylder på alt det. Men i dag har jeg bestilt nytt treningstøy, og målet er å komme meg på trilletur hver dag :) du må gjerne reposte bilder her fra Instagram hvis du vil :)

Anonym: Hei, ja det skal jeg prøve å si litt om i et Mammalivet i form-innlegg etter hvert. :)

frksnupp: Hei! Jeg har fulgt deg og sett at du har fått til masse aktivitet! Kjempebra! Skjønner at det er vanskelig å holde på nye rutiner midt i flyttekaos. Det ble helt surr i mine rutiner også da mannen fikk ny jobb for et par uker siden og hverdagen ble snudd på hodet. Men det gjør ingen ting om det blir et lite opphold, så lenge vi kommer oss på banen igjen :)
takk for tillatelse til reposting :)

Jeg startet også for hardt når jeg begynte i april.. Resultat? ødelagte knær.. *værtmedlegenåfåtthenvisningtilfysio*

Skal prøve meg mer på styrketrening og ikke så mye cardio :)

JunePune: au da, det hørtes ikke godt ut :( Godt at du har fått henvisning til fysio! Men, sånn på den lyse siden: styrketrening fungerer superbra for å stramme opp. Styrke er jo alltid bra, og mer muskler=høyere forbrenning=mindre jobbing for å få bort overflødig kroppsfett. :D Jeg har alltid vært mest glad i styrke og ikke like glad i cardio, selv om jeg vet at jeg MÅ jobbe litt med kondisen. Tror jeg kommer til å satse på elipsemaskin og sykkel for cardio, for mine knær er heller ikke akkurat løpeglade. Lykke til videre June! :)

Jeg klarte jammen å starte i dag, inspirert av deg!

Tenkte å prøve meg på Jillian Michaels, men litt modifisert så jeg ikke starter for hardt igjen, passer på det. Men jeg liker at jeg kan gjøre det inne, da kan jeg ta det etter at ungene er i seng for den del. Også er det korte økter, det er også supert.

C.: Så gøy å høre! Ja det er supert å trene hjemme i stua, -ingen dørstokkmil å bestige. :) Trener selv til pilatesvideoer midt på stuegulvet!

jeg har vært nokså flink til å komme meg ut og jogge i høst, men nå som det blir mørkere og kaldere sliter jeg...Vi har tredemølle i kjelleren, men det er det verste jeg vet, så jeg vet ikke helt....Heldigvis har vi opplegg for trening i arbeidstida på jobb, så jeg håper på en joggetur i uka i dagslys på den måten, og så en i helgen. Det blir to, litt snaut, men får gjøre nytten i vinterhalvåret. Kombinasjonen full jobb, vintermørke og toåring er jamen ganske utfordrende for treningsplanene! Ellers er ambisjonen to pilatestimer i uka, men som regel kommer det noe i veien, så det bare blir en. Er ikke flink til å trene pilates for meg selv hjemme i stua, men det må nok til hvis jeg skal ha to økter i uka. Btw, det er jeg som instagrammer på mariemarieflyfly - du må gjerne reposte :-)

Marie: Hei og takk for tillatelse for reposting! Så flink du har vært Marie :)
Ja uff, kjenner meg igjen i den vintersløvheten. Det er ikke like lett å motivere seg når det er mørkt og guffent ute. Men på den andre siden er trening i stua med fyr i peisen ikke så gæli heller :)

Maria: Det var hyggelig å høre Maria!
Og så genialt å trene sammen! Mannen og jeg har også hatt kveldsøkter med trening på stuegulvet. Bare pilates da, men styrkesirkel var en knallgod idé!

Fru Jacobsen: uff, ja med så lite søvn så blir det nesten motvirkende å trene. Du får ta det rolig og bygge på ettersom søvnen kommer seg. klem!

Skriv en ny kommentar

@mammalivet på instagram
Bloggist.no - Toppliste for bloggere Bloggist.no - Toppliste for bloggere