hits

Er dette løsningen på nettmobbing?

09.01.2014 - 11:54 23 kommentarer

Hun var en nettmobber, og moren hennes ville lære henne en lekse. Bildet av denne jenta har i løpet av de siste dagene dukket opp over alt, og moren til den unge jenta blir hyllet som en forelder som vet hva hun gjør, i sosiale medier. Way to go, mom! skriver de og tusener klikker på like-knappen. Si meg, -er jeg rar som ikke liker dette påfunnet noe særlig? 

Hva med å snakke med barnet sitt? Hva med å arrangere et møte mellom henne og de hun har mobbet, slik at hun kan få høre hvilken smerte hun har påført dem? Eller har slike metoder blitt gammeldags? Det finnes flere eksempler på lignende bildestraffer som har blitt lagt ut på nett av foreldre. The get along-shirt er en av dem som fikk mye oppmerksomhet og hundretusenvis av "likes."

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde tatt mitt eget barn for nettmobbing, og selv om meg misliker dette stuntet, skal jeg ikke si at jeg har det ultimate svaret på problemet. Jeg føler med denne moren, og jeg håper jeg aldri trenger å oppleve det samme som henne, men jeg forstår ikke helt resonnementet bak denne straffen. Det blir nesten som å si: Hei, det er helt uakseptabelt å slå andre mennesker, kjære deg! Her, la meg slå deg litt så jeg er sikker på at du forstår hva jeg mener. 



Et øye for et øye gjør hele verden blind, var det første jeg tenkte da jeg så bildet. For selv om det ikke står noe slemt på det papiret, så blir likevel jenta utsatt for tusenvis av nedverdigende og hatske kommentarer fra ukjente mennesker fra hele verden. Men denne jenta fikk som fortjent, skal vi tro de fleste reaksjonene i sosiale medier. Hun vil nok tenke seg godt om før hun slenger dritt igjen, skriver folk. Joda, det tror jeg også.




For det jo sånn passe nedverdigende enn å ha et slikt tatt på fersken-bilde av seg selv klistret over hele Internett. Hun vil nok slutte å mobbe etter dette. Eventuelt har hun lært å skjule sine spor bedre for mamma? Men det jeg lurer på er: Er dette den beste måten å stoppe nettmobbing på? For i mine øyne ligner denne straffen rimelig mye på nettmobbing. Kanskje det var meningen? Men likevel -la oss se litt på definisjonen på nettmobbing/digital mobbing:

"Examples of cyberbullying include mean text messages or emails, rumors sent by email or posted on social networking sites, and embarrassing pictures, videos, websites, or fake profiles." 
- stopbullying.gov

Og på norsk:

"Andre måter nettmobbing kan uttrykke seg på er sladring om personen, kallenavn og sarkasme, misbruk av passord og profiler og publisering av bilder av personen som gjør personen flau eller setter ham/henne i et dårlig lys." - medietilsynet.no

Flaue bilder. Akkurat ja.


Hva hadde du gjort hvis du tok ditt barn i å mobbe på nett?

Hva synes du om denne måten å takle nettmobbing på? 

 


 

 

23 kommentarer

VeraValkyria

09.01.2014 kl.12:06

Jeg er enig i poenget ditt her. Har faktisk ikke tenkt på det på denne måten før. Har funnet det litt morsomt med foreødre som straffer barna sine på lignende måte. Mem her er jo mora ikke det spor bedre enn dattera si. Ka skje dattera har fått det fra ett sted?

Takk for at du nettopp beriket mammadelen av meg. Skal definitivt ikke løse en evt slik problemstilling på samme måte. Vet ikke helt hvordan jeg ville reagert på det...

underveis

09.01.2014 kl.13:01

Dette er fryktelig. Men det virker sikkert. Barnet tenker seg sikkert om en annen gang. Men det hun egentlig har lært er at noen kan ta henne også - og det er hennes aller nærmeste som har gjort det og lært henne det. Hva sitter hun egentlig igjen med da?

I all oppdragelse gjelder det å bevare barnets selvrespekt. Barnet skal gå videre og ta bedre valg og en gang greie seg helt selv. Et barn som er oppdratt ved uthenging og nedrakking når det har gjort feil - har mye mindre å gå på i å utvikle seg godt videre.

Som sagt - det virker sikkert. Det er mye som virker her i verden, men som ikke er bra allikevel. Å slå barn har "virket" i århundrer. Det blir ikke riktig for det. Baksnakking og uthenging er galt - også (naturligvis) når det gjelder egne barn. Når baksnakking og uthenging kan skje på sosiale medier og spres over hele verden, så blir det helt horribelt. Men hvor mange ganger har vi ikke hørt folk akke og oie seg og ironisere og parodiere egne barn både foran øynene på barna og bak ryggen på dem. Klaging over hvor slitsomme og masete de er eller hvor mye "dumt" de sier eller hvor dårlige de er tl å rydde og gjøre lekser. Det er IKKE bra. La være.

Hanne

09.01.2014 kl.13:01

Jeg er også helt enig med deg. Dessverre ser det ut til at både foreldre og skole er for dårlig rustet til å veilede barn om ansvaret ved publisering. Enten det nå skyldes at de ikke skjønner mekanismene, eller velger bort å bruke tid på disse svært viktige samtalene.

Det er en historisk ny situasjon at alle kan nå svært mange svært fort, uten å måtte passere et filter i form av en redaksjon el.l. Redaktørrollen er blitt allemannseie.

For få år siden var flygeblader og plakater på lyktestolpene den mest drastiske spredningen man kunne gjøre gratis og ukontrollert. Med sosiale medier er rekkevidden en helt annen.

Dette må både voksne og barn trenes opp til å håndtere - ved felles refleksjon, ikke uthenging av enkeltindivider (som jeg synes dette eksempelet mest av alt ender opp som). Morens intensjon var sikkert god, men hun har kanskje ikke tenkt over at hun med dette "overgir" datteren til massene.

Pludrehanneklem

Marianne RG

09.01.2014 kl.13:04

Reagerte også som deg, tenkte at det var litt rar måte å lære datteren sin en lekse på.. liksom gjøre det samme mot henne.. Og folk skriver så mye rare kommentarer.. tror ikke de er særlig gjennomtenkt ofte. Bra at du tar det opp på bloggen:)

Tone

09.01.2014 kl.14:18

Nei, huff dette har jeg ikke hørt om, men synes det var skikkelig fælt! Jeg vet jo ikke forhistorien og hva denne jenta har gjort for å mobbe, men kanskje det å selge ipoden og denere pengene hadde vært straff nok uten å måtte bli nedverdiget på internett av sin egen mor.

Jeg sier ikke way to go mom, hun burde absolutt løst dette på en mer voksen måte. Om jeg opplever det samme kommer jeg nok til å bli kjempeskuffet over datteren min, men aldri i verden om jeg kommer til å mobbe henne tilbake. Vil nok, som du sier, ta initiativ til å snakke ut med mobbeofferet + foreldre og være veldig konsekvent på at dette ikke er greit.

anne

09.01.2014 kl.14:25

Jeg syns mobbing generellt er et vanskelig tema. Noen bekjente av meg har en gutt som er voldsom og slem i barnehagen (har de sagt). Og i samme vending la de til " men han blir iallefall ikke mobbet". Med den innstillingen så blir jo ALT feil spør du meg! Når voksne mennesker læret barna sine dette, og i tillegg får muligheten til å være ond på en til dels anonym platform gir et dårlig utganspunkt. Jeg aner ikke hvordan jeg hadde reagert. Takk for gode/viktige/spennende temaer på bloggen!

Nina

09.01.2014 kl.16:24

Ja, jeg er enig. Ja, det er feil å henge ut barn for å ha mobbet andre barn. Men som et tidligere mobbeoffer er det en bitteliten del av meg som er en av de som sier "go, mom", FORDI at i mitt tilfelle fungerte ikke møter, samtaler, avtaler mellom bare meg og mobberen der vi liksom skulle være "venner" det grann.

That being said: jeg ville ikke gjort noe slikt som dette mot mitt barn om det skulle vise seg å bli en mobber.

Vanskelig...

Isa

09.01.2014 kl.19:01

Mange av disse "straffene" som legges ut på nettet er jo forsåvidt greie straffer (nå snakker jeg generelt) men blir til et "stunt" når man legger det ut på nettet, og det er ikke greit. Da kan man absolutt begynne å snakke om foreldre som mobber barna sine på nett..

Når det gjelder nettmobbing og denne spesifikke saken tror jeg også det er det å prate, og prøve å forstå hva de som blir mobbet føler, som er det riktige. Men, om man som forelder prater om dette flere ganger, men allikevel tar barnet sitt i å mobbe andre igjen, så må man kanskje gå mer drastisk til verks? (type selge ipoden og gi pengene til veldedighet - ikke legge ut bilde av det på nett!)

Kirsti

09.01.2014 kl.21:15

Jeg mener denne moren mobber tilbake. Mobbing handler ikke bare om hva man sier, men også om hva man gjør. Moren poster dette bildet for å nedverdige datteren. Akkurat som mobbere gjør. Jeg er også helt imot at man poster bilder av andre i sårbare situasjoner som de ikke kan kontrollere selv. Her har foreldre faktisk et viktig ansvar.

Det finnes andre måter å konfrontere sitt barn med at det mobber. Og jeg er ikke imot straffen hvor hun må selge ipoden sin. Jeg har stor tro på dialog og konfrontasjon og å ta tak i problemet. Ikke nødvendigvis bare mellom mobber og den som bli mobbet. Dette er ofte et større problem om ved å ikke anerkjenne det blir det heller ikke slutt på mobbingen.

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:27

VeraValkyria:
Ja noen av disse bildene er jo ganske komiske. Men jeg syns ikke det er noen god måte å "straffe" barn på. Hadde vi gjort dette mot et voksent menneske, så tror jeg folk hadde reagert annerledes..

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:30

underveis:
Jeg kan tilstå at jeg akker og bærer meg over barna foran mannen min av og til. Ikke mine stolteste øyeblikk nei, men så er jeg bare et menneske. Akter å bli bedre på det der, og heller forsøke å se hva det er som plager *meg* som gjør at det er så vanskelig å være mamma akkurat de dagene...
Uansett, ja du sier mye bra her! Jeg lurer også på hva denne jenta egentlig lærer av dette. Kanskje hun slutter å mobbe, men å bli uthengt foran hele verden er ganske grovt syns jeg.

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:34

Hanne:
Ja det er en komplisert suppe dette med den teknologiske utviklingen + forelderskap. Jeg vet jo ikke hvor mye denne moren forstår seg på sosiale medier, men uansett så var vel intensjonen hennes å la jenta få smake sin egen medisin, og det er i mine øyne ganske bakvendt og slemt. Spesielt når det gjelder mobbing. "Du får ikke lov å være hjerteløs, men det får jeg" -er budskapet.

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:35

Tone:
Ja jeg syns det var veldig lurt å la henne selge ipoden. Hvis hun bruker den til å mobbe andre, så er det klart at hun ikke bør ha den.

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:50

anne:
Uff, det hørtes ut som en vanskelig situasjon med han gutten. Jeg har ofte tenkt på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde fått beskjed om at et av mine barn var slemme mot de andre i barnehagen. Selvfølgelig hender det at barna har konflikter, men det du forteller om virker mer som noe som har pågått lenge, og det må være vedlig vanskelig å forholde seg til som forelder. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort!

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:55

Nina:
Ja dette er veldig vanskelig. Jeg forstår hva du mener, Nina. Jeg hadde også noen perioder med andre barn som virkelig gikk løs på meg, bare sånn for moro skyld, og jeg følte ikke at samtalene med lærerne hjalp noe særlig. Jeg er ikke sikker, men jeg mistenker at i det tilfellet, så var foreldrene til mobberne problemet. De var faktisk der et par ganger de var tilstede da deres barn slengte fæle kommentarer til meg, og de blunket ikke engang. I sånne tilfeller tror jeg at skolen med fordel kunne gått hardere til verks og fått noen utenforstående til å komme inn og ha egne møter med foreldrene til mobberen alene. Bare en idé. Tror du noe slikt kunne hatt effekt?

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.21:58

Isa:
Ja jeg er tilhenger av å snakke med barna. Noen ganger trenger kanskje foreldrene litt ekstra hjelp utenfra også. Jeg for min del hadde satt pris på det hvis alle skoler hadde tilgang på "eksperter" innen mobbing. Noen med faglig bakgrunn som virkelig kan sine saker. Noen som kunne tatt en ordentlig alvorsprat med mobberen, og vist dem hva mobbing gjør med folk, både den som mobber og den som blir utsatt for det. Det kan bokstavelig talt ødelegge og ta liv, så litt mer ressurser på den fronten hadde i alle fall ikke skadet noen.
Og ja, jeg hadde solgt den ipoden på flekken. Hvis ikke barnet kan bruke den forsvarlig, så bør hun etter min mening ikke få eie den.

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.22:08

Kirsti:
Jeg er heller ikke imot at hun mister ipoden sin. Det skulle bare mangle. Mobbeofrene må jo beskyttes fra mobbere. -også hvis mobberen er mor. Så jeg syns på en måte litt synd på mobberen her, selv om jeg syns det hun har gjort er grusomt, så er ikke det moren gjorde noe særlig finere...
Ja jeg tror også at det i mange tilfeller må mere til enn bare møter mellom mobber og offeret.
Som jeg nevnte i en kommentar her, så tror jeg ofte foreldrene også har behov for en prat med noen som kan sine saker om mobbing.

Mrs. C.

09.01.2014 kl.22:37

Er det egentlig så mange som synes dette er ok? (Normalt, oppegående mennesker altså, ikke gærninger.)

Jeg vet ikke, kanskje tom. denne moren handlet i sinne og ikke var så rasjonell? Man kan jo alltids håpe i hvert fall.

Jeg synes det er ren idioti med slike "du får ikke, men jeg får" ting. Handlingene våre er det barna lærer mest av, ikke ordene.

Jeg synes det er helt ok at hun mistet iPoden sin og måtte donere pengene, men jeg synes ikke det er greit å henge henne ut på nett.

Hva sitter hun igjen med av lærdom nå?

Hun er jo bare et barn, og internett er for alltid.

På skolen til mine har de massasje hver dag, hvor de masserer hverandre. To og to sammen, noen minutter hver. Så bytter de også på hvem som er i "par". Det er en del av "antimobbe" pakken der. Og jeg synes egentlig sånne ting er veldig fine, det er kanskje verre å mobbe noen du har masert jevnlig?

Men ofte så trenger jo foreldrene like mye antimobbekurs spør du meg. Jeg blir småsprø av foreldre som alltid klager over ungene, og "pirker" på dem, gjerne forran dem. Men også når de *alltid* gjør det til andre, for da er det noe med en holdning.

Jeg har en venninne som er psykolog, spesialist på barn, seksjonsleder på en barne- og ungdomspsykiatrisk. Hun sa en gang at det verste barn kan utsettes for sånn i hverdagen, er likegyldighet og fientlighet. (Her var det selvsagt ikke snakk om alvorlige overgrep og greier.) Det synes jeg var veldig logisk. Hvis man møter det hos foreldrene sine dag inn og dag ut så må man jo bli påvirket i stor grad. Det er jo skadelig.

(Og nå snakker jeg ikke om de som av og til sier til mannen sin/bestevennen sin at de er slitne fordi det er slitsomt å ha barn altså, det synes da de fleste foreldre fra tid til annen.)

Det første jeg tenkte på når jeg leste dette forresten, var når fotballfrue la ut *det* bildet vet du, i undertøyet, noen få dager etter fødsel. Og alle fikk anfall fordi hun var så dårlig forbilde for ungdom. Men har du sett noen av de kommentarene hun har måttet tåle etter det? Fy søren, det er ekstremt mange som ikke er noe bedre forbilder for ungdommen der altså, som sier at det er greit å slenge ekstremt stygge kommentarer til ei på nett over et bilde. *panneklask*

Jona -Mammalivet

09.01.2014 kl.22:58

Mrs. C.:
Ja, da jeg så dette bildet hadde blitt delt et sted på facebook hadde det over 20 000 likes, og brorparten av kommentarene var "go mom!" osv...

Antimobbekampanjer er viktige ja. Og at de faktisk gjør slike ting som du beskriver, i tillegg til det å snakke om det, tror jeg er en bra ting.

Ja det motsatte av kjærlighet er ikke hat, det er likegyldighet.

Jo det er klart at foreldrene spiller en stor rolle i saken når det kommer til barn som mobber. Jeg er jo ingen ekspert, men jeg innbiller meg at det i de fleste tilfellene må være noe på hjemmefronten som ikke stemmer helt, når et barn går systematisk til verks for å bryte ned et annet menneske. Så ja, jeg er helt med på at foreldrene ikke må glemmes i slike saker.

Ang fotballfruens bilde, så skrev jeg jo et innlegg om akkurat det. Hvem er de som kommer og kaller en lettkledd dame for et dårlig forbilde når de selv spyr ut hatske og nedverdigende kommentarer om et menneske de ikke kjenner? Jeg kjente jeg mistet litt troen på samfunnet vårt da jeg leste de kommentarene.

Nina

10.01.2014 kl.01:15

Ja, foreldrene er definitivt ofte en stor del av problemet. Foreldrene mine og mobberen sine foreldre hadde møter der de snakket sammen, uten å komme til enighet (myrsniper - begge par mente såklart deres barn var perfekt ;) ). Så jeg tror at en utenforstående burde snakke med foreldrene - begge par, for å høre begges synspunkt. Og kanskje snakke med barna det gjaldt også, alene og hver for seg. Skolen bør uansett absolutt stille opp mer enn de gjorde for meg, og også slik det ser ut idag - jeg synes ikke barn skal bli tvunget til å bytte skole, uansett om de mobbes eller mobber, og for meg virker det som det er de alternativene som brukes idag...

Nanna

10.01.2014 kl.13:03

Jeg tror at det denne jenta "lærte" mest fra denne episoden er at en av hennes nærmeste, som hun bør kunne stole på at alltid støtter henne, dolket henne i ryggen og hang henne ut på nettet. Det er et relativt dårlig utgangspunkt for å danne tillitsforhold og knytte nære relasjoner til andre mennesker når hun blir eldre.

Og ja, hun kommer vel kanskje heller ikke til å mobbe andre på nettet. Ihvertfall ikke så moren finner det ut. Men det hadde vært mange måter å komme dit som ikke involverte å henge ut datteren sin.

Nettvett gjelder både for barn og voksne.

Når det er sagt er det jo absolutt ikke sikkert at moren forutså de reaksjonene og kommentarene som fulgte i kjølvannet av dette bildet. Det får vi jo anta at hun ikke gjorde. Det kan vel hende at moren også har fått seg en dyrekjøpt lærepenge her.

Steinsdotter`s Saga

10.01.2014 kl.18:37

Uff, dette fikk jeg helt vondt i hjerte av.

Jeg tenker at denne jenta nok mistet all tillit og trygghet til sin mor. Og at det kan ta lang tid før deres forhold evt går tilbake til det det muligens var.

Nettmobbing og mobbing generelt er ikke greit.

Men kan være vanskelig å få øye på. Som mamma til en snart 13 år gammel jente, prøver jeg å følge med så mye som mulig. Vi har jevnlig samtaler om oppførsel og medmenneskelighet. At hun burde behandle andre slik hun vil bli behandlet selv.

Det har til tider dukket opp "jentedrama" - hun har blitt utfryst og frøset ut. Men vi har ordnet opp, jenter og mammaer i mellom, på privaten. Latt ungene vite at vi følger med, we are on the same page. Og den slags oppførsel er ikke greit.

Tenåringsverden er knallhard om dagen, knallhard! og det er viktig at de har en godt og trygt hjem, og foreldre de kan samtale med - om alt.

Men gudene skal vite at det kan være vanskelig å være tenåringsmamma til tider.

Melby

10.01.2014 kl.22:56

det som er helt sikkert, er at jenta blir nok mobbet den dag i dag, av andre.. jeg er helt fan av å selge ipod, bildet i seg selv har jeg heller ingenting egentlig i mot. men det er postingen på internett som jeg er HELT i mot, jeg ville aldri gjort noe liknende mot min egen skjønne lille datter. men hengt opp bildet hjemme, til "skrekk og advarsel" et par dager..? kanskje. vedder på at det hadde vært superduperflaut, men ikke skadelig, og mer en sunn type flauhet. haha, en gang jeg var liten, typ 10 år, så fant jeg en av storebrors (19 år at the time) "adultmovies", og uten å skjønne hva det var, puttet jeg den inn i vhs`en, og snurret film.. jeg satt bare med et stort gap, i de fire minuttene det tok før pappa slo av filmen. jeg var HELT hypnotisert, og i ettertid har han spøkt med at han tok bilde av meg, noe jeg vet er tøys, men hun sa i ettertid at han ville vise bildet til alle hvis jeg så en slik film igjen. *barndomstraumer* *livetblealdridetsammeigjen* jeg så hvertfall ingen andre filmer en titanic på et år eller to av ren angst. men hun er også et barn, som gjør et barns handling, og hun kommer til å bli sett på som en mobber i mange år. bare for en tankeløs handling fra et barn.

Skriv en ny kommentar