hits

Puppedamer på vift

24.11.2014 - 11:23 43 kommentarer



Hver gang det skjer, tenker jeg at dette må  være en glipp. Et engangstilfelle. Men så skjer det igjen. 

Og igjen og og igjen. Mødre blir bedt om å holde opp, dekke seg til, eller gå et annet sted for å mate barna sine når de ammer på offentlige steder i Norge. Ja, her i et av verdens mest ammevennlige land, hvor vi pøser på med ressurser til ammeveiledning på sykehusene, forbyr reklame for erstatningsmelk, og har en ammestatistikk som danker ut resten av verdens I-land.



Her skulle det vel være ok å drive med puppemating utenfor hjemmet?

Ja, stort sett. Heldigvis. Men om du skulle finne på å dra frem babyens matfat på feil café, kjøpesenter eller restaurant. Da kan du oppleve at folk gir blanke i likestillingsloven, som teknisk sett beskytter din rett til å amme hvor enn du har lov til å ferdes fritt. Det er ikke alltid bare-bare, å være puppedame på vift her til lands.

For de skjemmes ser du. De rundt deg. De blir pinlig berørt, klarer ikke å konsentrere seg. Du, med dine ekle kroppsdeler og ufordragelig sultne baby. Du hører ikke til her. Du hører til på toalettet, eller andre steder man driver med slike primale, kroppslige ritualer. Du innser det kanskje ikke selv, men det er fryktelig uanstendig av deg å tro at det skal være greit å amme her, selv om alle vet at det er til barnets beste. Så lenge du ikke synes, er det greit.

Jeg hadde lyst til å smekke til med noe ordentlig saklig og ryddig i dag. Være nyansert og forsøke å se saken fra den andre siden. Men jeg må innrømme at jeg klarer ikke å finne et fnugg av forståelse for folk som mener at bryster kun skal frem på soverommet bak lukkede dører, eller at mødre med små babyer skal holde seg hjemme i minst 6 måneder og mister retten til å leve som andre mennesker, bare fordi at de gir bryst.




Javisst har de valgt det selv, å amme. Men har man valgt å bo i Norge, får man jaggu tåle at det ammes når et barn trenger melk. 

Det er ikke noe saklig ved denne problemstillingen, ingen argumenter mot offentlig amming som gir mening for meg. Ikke når de samme kjøpesenterne som kjefter på mødre som «flasher for mye pupp», tapetserer veggene sine med bilder av bikinidamer som viser 80% mer pupp og hud enn hva de ammende vanligvis gjør. Her hører man sjelden protester.


H&M plakat

Vi er visst ikke så pripne, når det kommer til bikinidamer på veggen, eller i bladet vi leser mens vi gomler på cafe-bakte croissanter. De er jo bare på papir, de damene. Det er litt mer omstendig å be dem dekke seg til. Dessuten bruker de pupp for å være sexy. Og da er det liksom greit.

Jeg personlig, har aldri, ikke en eneste gang, fått et glimt av mer enn hva man ville sett om en dame gikk med en utringet kjole, eller i bikini på stranden, når jeg har sett andre kvinner amme ute i offentligheten.

Men det er mulig jeg ikke ser godt nok etter. Det er mulig jeg ville fått med meg et sekund med blottet bryst om jeg nistirret lenge nok. Om jeg vrei meg 180 grader i stolen når en småbarnsmor entret lokalene med en baby, kunne jeg kanskje vært skikkelig uheldig, og fått se med mine egne øyne hvorfor vi kvinner egentlig er utstyrt med bryster.

 

43 kommentarer

Mona

24.11.2014 kl.12:03

Hurra, Jona, og amen...

Ine

24.11.2014 kl.12:21

Dette er jeg så hjertens enig i. Hvis man plages av amming, får man heller dekke til ansiktet sitt så man ikke ser. Kanskje med et stort sjal?

Jona -Mammalivet

24.11.2014 kl.12:23

Ine:
Ja, eller bare holde blikket unna det som forstyrrer en. Evt. ikke ferdes der man er i fare for å støte på sultne babyer.. Kan ikke fatte at dette fortsatt er oppe til debatt i et land som Norge. Blir flau!

Line

24.11.2014 kl.12:31

Fantastisk bra innlegg! Er mor selv om ca. 3 mnd og er veldig spent på det du skriver om!

Carina

24.11.2014 kl.12:37

Amen!

Silje

24.11.2014 kl.13:12

Ferdig snakka!

Espen

24.11.2014 kl.13:28

Jeg har ingen verdens ting i mot at det ammes på offentlige plasser. Det får være opp til mødrene, helt klart. Men det er en grunn til at det ikke er tillatt for menn å gå i bar overkropp på strandrestauranter og at cafe-eiere ikke liker åpen amming på cafen deres. Like lite som jeg har lyst til å se en mann i bar overkropp mens jeg spiser, har jeg lyst til å se amming tett opp på meg. Jada, amming er naturlig men det går da ann å gå med på et kompormiss her, mener nå jeg. Enten ved å benytte en skjerf, snu seg eller gå på toalettet ved amming når folk rundt deg spiser på en cafe eller restaurant. Det er mange der uten som meg som ikke ønsker å se amming tett opp på seg mens man spiser. Selv om det ikke er så absolutt naturlig. Nå blir jeg sikkert upoppis men det får være... dette er min mening.

Archimedes

24.11.2014 kl.13:39

Ja, klart det. Å be ammende mødre om å utvise litt diskresjon bør jo selvsagt være skikkelig kontroversielt, ikke sant?

Hva med å utvise bittebittebittelittegranne av det hensynet du forventer skal være en selvfølge fra absolutt alle andre? Bare sånn at du ikke hente frem en melkedryppende pupp rett opp i glaningen på folk som sitter og spiser?

Nei, hva er det jeg sier? Til h*lvete med alle andre - jeg har et barn, og gjør nøyaktig hva jeg vil hvor jeg vil. Og så får folk rundt meg se i taket eller lukke øynene eller noe.

Flott innstilling det, vel?

Berit

24.11.2014 kl.14:47

Så enig, så enig! Jeg håper inderlig at nye mødre ikke skremmes fra å amme hvor de vil. Selv har jeg ammet mine to barn overalt, i mange land, og på mange ulike fremkomstmidler. Jeg har aldri opplevd å få blikk eller negative kommentarer fra fremmede, verken her i Norge eller i utlandet. Jeg velger å tro at det er fordi det faktisk ser koselig og naturlig ut å amme barnet sitt. (Man blir jo også oppslukt av det fine barnet sitt når man sitter og ammer, så det kan vel hende at jeg rett og slett ikke har lagt merke til det dersom noen har stirret på meg.) Førstegangsmødre -- jeg håper dere ikke lar dere skremme av slike historier, men koser dere med de spesielle, gode og avslappende øyeblikkene som amming bringer med seg. Det å få blikkontakt med den lille som har det så trygt og godt og som koser seg så veldig med melken og nærheten til mammaen sin, det er virkelig helt fantastisk, og et minne for livet!

Åshild Fjeld-Hepsø

24.11.2014 kl.15:11

Bra innlegg:-) Har selv en vakker liten gutt på 4mnd. Jeg ammer ikke. Fordi jeg rett og slett ikke produserte nok melk, uansett hvor mye eller hvor mange ganger jeg forsøkte, og for ikke å snakke om all pumping uten resultat:-) Gutten vokser fin fint og har det bra. Men jeg kan ikke forstå at at noen kan bli pinlig berørt av å se en mor amme barnet sitt. I 2014 ,der media hyller den ene mer lettkledde dama etter den andre, skulle jeg tro at det var STOR toleranse for å vise litt hud offentlig. Jeg mener når gigantrumpa til hu Kim K sprenger nettet, så sier vel det det meste ............

Karina

24.11.2014 kl.15:26

Helt enig!!! Ingen bryr seg om å få trykket sex og pupp opp i trynet dagen lang, men gud forby å bruke brystene til det de er laget for, når en er utenfor husets fire vegger!

Blir helt oppgitt over hvordan enkelte folk er...

Marianne

24.11.2014 kl.16:04

Dere som er imot offentlig amming, jeg begriper ikke at dere ikke bare flytter blikket eller snur stolen deres? Hvorfor glor dere når dere ikke ønsker å se? La mødrene få amme i fred!

oppsummert

24.11.2014 kl.16:43

Det er da ikke noe problem med amming så lenge en dekker seg til, det er nettopp dette som er poenget! Ja, noen blotter mesteparten av puppene når de ammer og jeg synes ikke det er greit.

sliten gravid kjerring

24.11.2014 kl.17:21

Om det er noen trøst til de som er redd for å få slengt en melkedryppende pupp i matfatet, så er det svært få ammende kvinner som ikke selv ønsker å være diskret. Hvilke ammende kvinner ønsker å blotte puppen mer enn nødvendig? Selv skulle jeg gjerne forbudt rumpeballer utenfor shortsen og v-utrigning på mannfolk, men bryr keg meg egentlig utover at jeg skjemmes på deres vegne? Nope.....

24.11.2014 kl.17:45

jeg ble bedt om å gå opp i 2 etg, personalavd, på fridays på karl johan nå i høst da jeg ammet mens vi ventet på maten.. vi var der til lunsj kl 11 og var de eneste som satt inne,pga fint vær. vi satt også i en "booth" innerst i lokalet.. bemanningen det liker visst ikke diskret amming!

bob

24.11.2014 kl.18:11

Jeg nistirrer konsekvent på damer som vipper ut puppen hvor enn det måtte være. Dere krever hensyn fra andre men utviser null hensyn selv. ggwp

Førstegangsgravid

24.11.2014 kl.19:30

Spennende å følge med i denne debatten for meg som blir mor om snaue to måneder! Jeg vil gjerne amme, men ønsker jo også å komme meg utenfor husets fire vegger noen ganger det første året, og det er tydeligvis en dårlig kombinasjon.

Det som slår meg når jeg leser en del av kommentarene i disse sakene, er at det kanskje er en del menn som synes det er fryktelig ekkelt å se pupper bli brukt til noe annet enn sex og nytelse for dem. De synes jo det er helt greit å se pupper i alle andre sammenhenger, så kanskje de rett og slett ikke liker å bli minnet på at kvinnebryst faktisk er laget for noe heeelt annet.

Har sett mange ammende mødre både i privathjem og ute i offentligheten, og har aldri tenkt over det engang før nå når jeg er gravid selv - og nå synes jeg jo bare det er fint. Nittini prosent av de som ammer ute blant folk dekker seg jo såpass til at man ser bare halvparten så mye pupp som på en reklameplakat?!

Tone

24.11.2014 kl.20:06

Jeg blir så glad når du skriver slike innlegg :)

Espen

24.11.2014 kl.20:53

Kjære deg, du som kaller deg for førstegangsgravid. For et flåsete hersketeknikk du kommer med når du skriver;"menn synes kanskje det er ekkelt å se en pupp som blir brukt til noe annet enn sex og nytelse for dem. Nei, det er ikke det vi fleste menn synes. Men på lik linje som at jeg synes det er ekkelt å se en mann i bar overkropp når jeg spiser på cafe eller restauranter, synes jeg det er ekkelt at ei kvinne som ikke tar hensyn, ammer barnet sitt på en restaurant eller cafe mens jeg spiser. Det er det hele denne ammedebatten dreier seg om. På cafe og restaurant hvor folk spiser og ikke i det offentlige rom. En cafe og restaurant er ikke det offentlige rom og de bestemmer retningslinjene, ikke du som absolutt må amme barnet ditt åpenlyst fordi det er så naturlig. Derfor er det forøvrig ingen strandrestauranter som tillater deg å være toppløs. Det gjelder kvinner og menn. I det offentlige så kan du amme så mye du vil, for det tåler vi fleste menn som er i mot amming på cafe, helt fint. For ja, man skal ta hensyn til hverandre og det går begge veier.

Ida

24.11.2014 kl.21:13

Jeg må bare kommentere det siste innlegget fra "Førstegangsgravid". Så klart du kommer deg ut av huset (så fremt du orker og vil) selv om du ammer! Det krever litt trening i begynnelsen, og kanskje litt ekstra mot, men så blir det bare noe du gjør, og etter hvert sannsynligvis noe av det minst strevsomme med å ta med en liten baby ut av huset. Det der går fint! Det er lite trolig at noen kommer til å si noe stygt til deg, se stygt på deg eller prøve å gjøre dette pinlig for deg.

Jeg er helt enig i at man skal kunne amme når det trengs og der det trengs, og har selv problemer med å se hvorfor dette skal være så provoserende. De fleste ammende mødre er ikke lystne på å vise frem puppen sin til fremmmede (men kanskje enda mindre den dvaske magen). At det er litt rart og litt strevsomt i begynnelsen sier seg selv, det er faktisk ganske krevende før man har fått trening. Spesielt når det er første barnet og uansett med en liten baby som bruker lang tid. De fleste har ikke med seg ammepute på kafe. Men så blir du ekspert og klarer å gjøre det nesten uten at noen ser det en gang.

Jeg synes likevel debatten er litt opphauset. Ikke fordi jeg mener man skal innskrenke ammendes rettigheter eller la seg overkjøre av folk som synes det er ekkelt og upassende. Men nettopp fordi det gis et inntrykk av at det ikke er så enkelt å amme i norsk offentlighet. Og det mener jeg er helt feil! Jeg har selv ammet to barn og aldri opplevd noe negativt. Noen ganger sier jeg fra på forhånd fordi jeg sitter med noen jeg ikke kjenner så godt (eller ved siden av svigerfar), noen ganger er jeg litt diskre fordi jeg synes veldig godt der jeg sitter. Noen ganger er jeg sammen med folk som ikke er så vant til små barn (og det er mange slike også), andre ganger er jeg omringet av likesinnede. Som oftest gjør jeg det bare. Mine pupper er for små til å slenges noe sted og ikke drypper de noe særlig heller. Babyen vet hva den skal (i alle fall frem til de blir store og lett å distrahere), spiser, blir fornøyd og det er faktisk det beste for offentligheten.

Og til slutt: hett tips til gravide og ammende i Bergen - du får gratis kake på Kafe Chaos om du stikker frem magen eller slenger med puppen!

Anna

25.11.2014 kl.07:53

Det er påfallende mange menn som syns det er forstyrrende med offentlig amming. De samme mennene syns det vel er helt ok om en dame viser nærmest hele stasen ute på byen eller soler seg toppløs om sommeren. Det er veldig tåpelig. Jeg opplevde aldri ubehagelige opplevelser mens jeg ammet, og jeg var da alltid kjapp med å pakke inn puppen etter at babyen var forsynt. Noe jeg tror de aller fleste er. Og hva så om noen får et glimt av en brystvorte... Forskjellen fra annen nakenhet er vissheten om at denne puppen faktisk brukes til det den skal, den er ikke bare til menns forlystelse. Jeg kommer til å fortsette å amme når jeg er ute på noe med nestemann også!

Jona -Mammalivet

25.11.2014 kl.09:20

Ida:
Det er mulig at debatten er opphauset. Men for meg er det vanskelig å tie stille når det dukker opp slike tilfeller med uhøflige restaurant-ansatte eller kafegjester som mener at en ammende mor bør bannlyses til toalettet. Det verste er egentlig hvor overveldende mange som kommenterer på slike saker, og viser en forbløffende fientlig holdning til småbarnsmødre og amming.
Jeg bare fatter det ikke. Hvilken trussel utgjør en sliten mamma som roer babyen sin ved å gi den mat? Og hvordan er handlingen å amme, forstyrrende på noe vis. Jeg har aldri møtt disse udyrene som beskrives..de som slenger med melkesprutende jur i alle retninger, så nesten kaffekoppen på nabobordet velter....

Hild Frøya

25.11.2014 kl.09:21

hva andre mener om min amming kunne jeg rett og slett ikke brydd meg mindre om. Er guttungen sulten, så skal han ha mat. Tåler man ikke å se folk når man spiser, så bør man sterkt vurdere å ta Lunchpausen sin hjemme. Her er jeg veldig takknemlig for mannen min. For om vi skulle ha opplevd noe sånt (heldigvis har vi sluppet det), så hadde han sagt klart og tydelig hvor skapet skulle stå. Amming er det mest naturlige i hele verden! Så det så!!

Lisbeth

25.11.2014 kl.09:27

Helt enig Jona!

Jeg har sett mange ammende på kafe de siste årene, men jeg har aldri sett "melk som drypper" gitt... Har aldri sett en brystvorte heller tror jeg. Ikke at jeg har nistirret for å sjekke, men av og til dras jo blikket mot den ammende, rett og slett fordi det ser så koselig ut :-)

Jeg opplevde aldri noen problemer med offentlig amming selv, og jeg kan nesten garantere at ingen så særlig mye av mine bryst heller. Jeg ammet for å gi jenta mat, ikke for å vise meg frem!

Av hensyn til andre kafegjester er det jo egentlig til alles beste at barnet ammes, fremfor at det gråter til mor er klar for å gå på toalettet (i alle dager???).

Jona -Mammalivet

25.11.2014 kl.09:29

Hild Frøya:
Ja, jeg personlig har ammet på alle mulige steder, inkludert kirke, svømmehall og supermarked. Men, når sånne saker stadig dukker opp, synes jeg alltid synd på nye mødre som ikke har fått helt dreisen på ammingen enda. De skal IKKE måtte være redde for å bli behandlet slik av folk i det offentlige rom når de ammer, og jeg klarer ikke å ti stille og la slikt passere uten å si noe.

Jona -Mammalivet

25.11.2014 kl.09:36

Lisbeth:
Ja jeg skjønner heller ikke hvor disse vulgære puppedamene med melkespruten som regner over uskyldige forbipasserende. Jeg har bodd i Tyskland i flere år, og der kan jeg si at jeg så en god del mer pupp enn her i Norge. De er generelt mindre sky mtp kropp og slikt i Tyskland, og det plaget meg ikke i det hele tatt at det ble en pupp her og en pupp der i sikte når noen ammet. Men at restaurant-eiere og kafegjester i Norge klager på at mødre ikke er diskret nok, -DET begriper jeg ikke. Jeg har aldri sett så lite hud ifbm amming som her i landet.

Jona -Mammalivet

25.11.2014 kl.09:42

Espen:
De som lar seg forstyrre av den typen offentlig amming som forgår her til lands, skulle bare sett hvordan de samme damene ammer når de er hjemme. Da tar man seg friheter gitt! Så de ammende tar absolutt stort hensyn når det ammes utenfor hjemmet. Har bodd i Tyskland og der ser man mye mer hud ifbm amming. Ikke at det plager meg, men norske mødre er altså mer enn diskret nok på min skala.

Jeg plages av at folk smatter eller piller seg i nesen mens jeg spiser. Ikke at de uvanene kan sammenlignes med amming, men uansett. La oss si at noen på neste bord oppførte seg slik. jeg har da ingen rett til å sende dem bort eller be dem oppføre seg slik jeg forventer at de skal?

Jeg bare lurer på hvorfor du føler at små babyer skal måtte henvises til å spise på toalettet eller ute i kulden mens du får spise som du vil, enten det irriterer sidemannen eller ei...

Det å nekte noen adgang på en restaurant som ellers er åpen for allmennheten, på den bakgrunn at vedkommende ammer, er forresten lovstridig i henhold til likestillingsloven. Ingen skal diskrimineres på den bakgrunn at de utfører omsorgsoppgaver.

Elin

25.11.2014 kl.09:44

Da min datter var ca en uke gammel fikk jeg påpekt av min egen mor at jeg ikke kunne sitte i stuen å amme (jeg satt meg ned der alene, vi bodde der en kort periode da jenta bestemte seg for å komme for tidlig og midt oppi oppusningsprosjektet..). Kan si at det har påvirket mitt forhold til amming. Om det finnes flere damer som min mor som ikke engang takler amming på hjemmebane, så er det ikke rart at debatten om offentlig amming dukker opp med jevne mellomrom. Kjør debatt, dette trengs!

Snart tobarnsmamma

25.11.2014 kl.11:25

Det virker som konsekvensene av nulltoleranse for amming på kafeer og lignende er litt vanskelige å forstå for noen ("det er jo bare å la være å amme akkurat der"). En liten baby som er sulten har VELDIG dårlig tid og blir helt fra seg på få minutter. Det er det ikke så mange mammaer som klarer å sitte og se på (eller så mange andre heller - hylende babyer, er det greit på kaf́e?). Mange, mange babyer tar ikke flaske og fortsetter å hyle til puppen kommmer. Og det går ikke an (!) å planlegge når så små barn blir sultne. En halvtime etter mating kan det være plutselig være full krise igjen.

Om sommeren er det jo en ting, jeg har ammet på mange benker og i parker rundt om i Oslo. Men om vinteren da? Skal man sitte inne i tre-fire måneder? Amme på gata med puppen ute i minusgrader? (Det tar ikke to minutter å amme et så lite barn, heller, prøv en halvtime). Ikke meningen å være spydig, men jeg klarer bare ikke å tro at de som er kritiske til offentlig amming egentlig skjønner hva en liten baby krever. Eller hvor utrolig skadelig sosial isolasjon kan være når man er ny mamma.

Ok, ble litt engasjert, men dette er en kjempeviktig sak! Takk for at du tar den opp Jona :)
Ja, det er bare så feil.

Espen

25.11.2014 kl.14:50

Kjære Jona,

Først og fremst så er det helt greit å amme offentlig. Det er vi enige om i alle fall. Dog er ikke restauranter og cafe det offentlige rom, hvor eieren bestemmer villkårene, under lovverket selvfølgelig. Og deretter så strider det ikke i mot loven å ha kleskoder og rettningslinjer på hvordan man ønsker at gjestene skal oppføre seg. Tvert om og det er jeg veldig glad for. Jeg er spesielt interessert i mat ettersom jeg tidligere jobbet som kokk og besøker ofte nye spennende restauranter. Og jeg må si at jeg aldri har opplevd ei mamma som tar frem puppen åpenlyst på noen av restaurantene jeg har jobbet på eller besøkt, nettopp fordi kleskoden på de stedene ikke tillater det. Alle strandrestauranter her i Norge og i utlandet ber gjestene om å kle seg på overkroppen på grunn av en ting, fordi det er sjenerende å sitte i bar overkropp på en restaurant, uansett om det er naturlig å gå i bar overkropp for menn på en strand eller ikke. De samme rettningslinjene gjelder selvfølgelig for kvinner også. Det er fordi man kan føle ubehag av å se folk i bar overkropp tett opp til seg mens man spiser. Det samme gjelder når man ser ei mor som ammer også. Det er ubehagelig å se ei fremmed dame som ammer uten å dekke seg til når man spiser, uansett hvor naturlig amming er. Det at du gjør dette hjemme, er en helt annen ting. Din mann, om du bor med han, er selvfølgelig vant med å se deg og barnet sitt, på lik linje som jeg er vant med å se min samboer og mitt barn bli ammet. Det er utelukkende noe helt annet.

Det jeg reagerer på ved denne debatten er at mødre ofte kan virke arrogante og ta lite hensyn til andre rundt seg, fordi amming føles så naturlig for dem. Og det gjør det nok også, men det føles ikke så naturlig for oss andre å se fremmede mødre amme mens vi spiser, dessverre. Og derfor synes jeg det er greit om ikke mødrene kan ta hensyn til de som ikke føler det er så naturlig. Det er jo bare å gå på do for å amme, beregne spisetid for barnet før man drar på restaurantbesøk eller dekke seg til hvis man absolutt må amme på restauranten. Det er jeg sikker på at ingen har noe i mot.

Uansett så synes jeg det er fint at du tar tak i denne debatten fordi det engasjerer mange, på begge sider. Så fortsett med det og så lenge debatten forholder seg saklig og ikke sklir ut i sammenligning med at "onanering er naturlig men jeg gjør det ikke på en cafe allikevel", eller; "menn som synes det er ekkelt at folk ammer synes det sikkert bare er ekkelt fordi puppene blir brukt til noe annet enn sex og nytelse for dem". Så lenge debatten holder seg uten slike sitater, så synes jeg det er flott at du tar det opp og vi er nok enige om det meste innen emnet amming.

Gratulerer med en sneip forresten. Det er moro med barn!

Espen.

Nina

25.11.2014 kl.22:06

ouæ... mulig jeg gjør meg litt /veldig upopulær nå... men kjenner meg litt enig i de som er mot dette. Ikke fordi jeg er mot amming, det er jeg overhodet ikke. Det jeg reagerer mer på er det voldsomme ammepresset her til lands. Jeg møter så mange på helsestasjonen hvor jeg jobber, som gråter sine bitre tårer fordi de ikke greier amme, med helsesøstre i naborommet som presser på som gale. Jeg får fnatt. Jeg har pasienter som føler presset så sterkt at de går på soppdrepende og antibiotika i månedsvis og har elendig allmenntilstand, men likevel føler det at de MÅ. Jeg synes det er for ille. Og jeg kjenner meg enig med Ida over her: det er lett å amme offentlig her til lands. Jeg synes det er en skam at folk blir forvist til toaletter og ekle ammerom. Men likevel: jeg har sett så mange (du husker kanskje historien med hun som puppene blafret i vinden til Jona, med unge som spiste pommes frites og ammet samtidig - alt hengende utenfor, mens hun selv hadde røyken i munnviken, ÆÆÆÆ!). Diskre amming: ja takk. MEN: det må ikke ammes for en hver pris. Og jeg er motstander av damene som viser frem alt, fordi de KAN OG SKAL mest av prinsipp.

Ja. Jeg er litt upresis her. Men skjønner altså de som reagerer.

Ikke hat meg... ;)

EventyrElin

25.11.2014 kl.22:37

Stående applaus!! Det er helt hinsides at det finnes mennesker som reagerer på dette i Norge! Babyen trenger mat - det kan være vanskelig nok for ei (nybakt) mamma å måtte brette ut puppene sine i offentligheten om ikke man skal få høre fra omverden at det er feil det man gjør - det er det mest naturlige i hele verden! Gaaaaa?.jeg blir så irritert!!!

Marianne

25.11.2014 kl.23:49

Amen to that!

Jona -Mammalivet

26.11.2014 kl.09:34

Espen:

Nja.. jeg sliter med å være enig i at amming = bryting av kleskoden på steder hvor man skal ha på seg skjorte.
Ta en titt på bildet øverst i innlegget her. Ikke er skjorta av, og ikke vises det en centimeter hud heller. Det ammes, men jeg synes ikke man kan sidestille det der med å gå skjorteløs.

Arrogant..huff... jeg ser ikke hva som er arrogant ved å forvente å få lov til å mate barnet sitt på cafe eller andre steder? Det er ytters få damer som demonstrativt vifter med puppen for å provosere. De aller fleste av oss har jo like lite lyst til å vise oss fram, som dere har til å se våre pupper. Jeg synes overhodet ikke det er noe arrogant ved at mødre forventer forståelse for at en baby trenger næring og at den næringa kommer fra puppen. De aller fleste av oss gjør jo alt vi kan for å ikke forstyrre eller fornærme noen.
Moren i et av innleggene jeg linket til i innlegget, satt faktisk skjermet og cafegjestene hadde ryggen til henne. Likevel syntes de at HUN var for vulgær og forstyrrende for dem. Da er det pripne folk det er snakk om, og ikke mye arroganse fra mor sin side, mener jeg.

Jona -Mammalivet

26.11.2014 kl.09:45

Nina:

Jeg tror ammestresset kommer av det faktum at kvinner forventes å mestre ammingen ila et par dager på barsel. Amming er så komplisert at det ofte krever ukevis med trening for å få det til å gå. Men siden oppfølgings-perioden med støtte til nye mødre er så kort, så må ammehjelpere og sykehuspersonell presse inn all infoen i 2-3 dager. Da er det ikke rart at alle blir stressa. Jeg skulle ønske det ble satt inn mer ressurser til å ta det med RO når det gjelder å hjelpe med amming. Så hadde det kanskje ikke føltes like stressende. Og når det ikke går, så går det ikke. Jeg er ikke for at kvinner piner seg selv i månedsvis for å amme.

Når det er sagt, så har ikke denne debatten så mye med ammepress å gjøre. For disse mødrene som blir møtt på en dårlig måte når de ammer offentlig, har jo allerede valgt å amme. :)

Marie

26.11.2014 kl.11:03

Kjære Jona, jeg elsker bloggen din. I grunnen den eneste mammabloggen verdt å følge, spør du meg. Lykke til med innspurten for fjerde gang! Du tøffe dame :D Selv er jeg i starten av mitt tredje, og plukker stadig opp noe fra deg :) Ha en strålende onsdag!

Jona -Mammalivet

26.11.2014 kl.11:17

Marie:
Tusen takk Marie :) Og gratulerer med spire i magen!

Glamourlegen

26.11.2014 kl.22:03

Ammepress og amme/ikke amme-debatt er en helt annen sak enn offentlig amming.

Jeg har ammet hjemme, på kafe, gående rundt inne med handlevogn inne på Kiwi, sittende på 37-bussen, på fly, etc. osv. ad infinitum. Det er ikke noe jeg har gjort for moro skyld, men fordi barnet mitt har vært sultent og insistert på å få mat. De fleste rundt meg har ikke kunnet se hva jeg har holdt på med, og det er rimelig få som har fått med seg mer action enn 1-2 cm hud når skatten ble urolig og slapp taket litt. Flashet en hel (!) pupp foran en kelner i utlandet, et uhell - og jeg var teknisk uerfaren, skatten min var 12 uker da - og jeg fikk inntrykk av at han ble mer happy enn uvel.

Jeg synes personlig det var naturlig å amme diskret; dekke til med en hånd, snu meg litt bort, den smale glipen naken hud ble jo uansett dekket av et langt større babyhode. Men å sette meg med ryggen til/dekke barnet helt med et skjerf/amme på DO, dét er helt på trynet ;)

Jona -Mammalivet

27.11.2014 kl.11:17

Glamourlegen:
Samme her. Har ammet der hvor "ingen skulle tru..." hehe ;)
Men jeg går ikke på do og mater barnet hvis noen føler amming blir for sterk kost til kaffen.
Inne på café, restaurant osv, ammer jeg så diskrét som mulig, slik at kun de aller mest nysgjerrige vil kunne få et halvt sekunds glimt av hud. Men klut over hodet på ungen, eller "ammetelt" er ikke aktuelt. For det første, føler jeg det er innmari frekt å be noen spise med tildekket hode, bare fordi man selv synes det er flaut å se hvordan de spiser. Og for det andre har mine barn blitt helt på tuppa av å få noe over hodet sitt, og hadde aldri klart å spise hvis jeg drev med sånt.

Fatter ikke hvor disse arrogante ammedamene som ikke tar hensyn befinner seg. Man strekker seg så lang man kan for å ikke forstyrre andre. Men et sted må voksne folk sette en grense, og skjønne at det dreier seg om spedbarn som skal ha mat, og dermed er det de voksne rundt som må ta mest hensyn, mener jeg :)

Bella

27.11.2014 kl.22:30

Espen, du formulerer deg som om din mening representerer "gjengs oppfatning" når det gjelder amming på restaurant, og kanskje spesielt amming på finere restauranter. Det er tydeligvis ikke alle som er enige med deg: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Kvinner-ma-fa-amme-pa-restaurant-6664853.html

Marianne

29.11.2014 kl.11:57

Unnskyld, Espen....men - på DO? På et toalett brukt av flere titalls mennesker mellom hver vask? Nei, fysj, noe så uhygienisk - jeg får noia!! Jeg har ammet én gang på et toalett, og det var fordi det var eneste stedet å sitte. Og jeg ble kvalm. Noe så nedverdigende, å tilby sin baby maten sin på en DO som er FULL i bakterier og ekligheter. ÆSJ! Og det som overrasker meg mest er at du selv er far og syns det er helt greit at ditt barn skal bli matet på en do? Det strider jo imot alt! Når jeg tar de eldre barna med på et toalett utenfor hjemmet, så passer jeg på å lære de å ikke ta på noe, aaaaaldri ta på noe på et toalett som mange fremmede bruker. Og du mener da at der skal man sette seg ned på et dosete (ET DOSETE!!!!!) og gi babyen (babyer har fporøvrig dårligere immunforsvar enn oss voksne) mat? Spise på den doen der man så vidt tillater de eldre barna å tisse....

Beklager utestemmen her, altså, men den derre "kan dere ikke bare gå på do og amme" gjør meg bare så rasende forbanna!

Hilsen trenarnsmamma

Ann-Elin

19.02.2015 kl.15:09

Espen og dere andre: Amme på do???! Nei takk! Jeg spiser ikke på do, og da skal ikke datteren min det heller. I hvert fall ikke på offentlige toaletter, er ikke alltid renholdet er godt, bæsjelukt og tisseflekker er heller lite appetittvekkende, og det gjør meg som mor direkte forbanna at folk i det hele tatt foreslår det. Spis der selv om du mener det er greit. Jeg benytter meg av ammerom der de har det, ellers ammer jeg der jeg spiser selv og prøver å være så diskret som mulig. Menn har ikke noe de skulle ha sagt, de vet ikke hvor lite kult det er med brystbetennelse fordi det har vært for kaldt, eller en baby som skriker høylytt og gjør at man føler seg som en dårlig mor. Regner med de fleste som kommer med slike kommentarer ikke har barn selv og dermed null peiling på alt som hører med av planlegging for å i det hele tatt komme seg ut døra. Hadde mannfolk ammet, hadde de gitt blanke selv, for de hadde ikke gidda å styre rundt slik som de fleste mødre gjør.

Skriv en ny kommentar