Enkle strikkeoppskrifter til baby

Det er ingen tvil om at jeg lider av et alvorlig tilfelle av strikkefeber. I løpet av denne rugetiden jeg strikket mer enn noen gang i hele mitt liv, og jeg drømmer stadig om nye prosjekter. 

Det finnes fått som er hyggeligere å gjøre i vente tiden enn å lage noe selv til den lille i magen, og jeg håper virkelig at jeg får litt tid til overs til å produsere flere plagg til Babybror også etter fødselen. 

Etter at jeg la ut bilder av noen av prosjektene mine, har jeg fått mange spørsmål om oppskriftene, så her kommer en liten samling med noen av mine favoritter og hvor man kan finne oppskrifter på dem. 

Babysokker:

Disse sokkene var noe av det første jeg strikket til Lillebror. Oppskriften er superenkel og viser trinn for trinn hvordan man går frem. (Fint for meg som må ha det inn med teskje..)  Sokkene går relativt fort å strikke, selv om de strikkes på pinne 2,5. Jeg strikket disse i babyulla fra Rimi, og synes de ble fine og stabile i formen med dette garnet. Et tynt merinogarn eller alpakka passer nok også veldig fint til denne oppskriften. 

Liten lue: 

Denne oppskriften er fra boka Myk Start. En fin liten strikkebok med oppskrifter som går fra nyfødt til 1 år. Jeg er ingen veldig erfaren strikker, men de fleste oppskriftene i denne boken er lett forståelige, selv for en amatør som meg. Mønsteret lages ved å strikke vrangbord og riller, og fellingene bak på lua er veldig enkle å få til. Kyse til baby er noe av det søteste som finnes, og jeg kommer garantert til å strikke mange av denne lua, i flere størrelser og farger! 

Bleiebukse: 

Denne bleiebuksa er strikket i dobbelt tråd med merinoull. Det anbefales å strikke buksen i lanolingarn hvis man skal bruke den utenpå tøybleier, men det går også an å legge buksen i et lanolinbad for å få den vanntett. Oppskriften fant jeg på nett, her. Dette var også et av de første plaggene jeg strikket til babybror. Opskriften nøye beskrevet og er superenkel å følge, til tross for at den er på svensk. 

Vest: 

Denne oppskriften fra Myk Start var bittelitt mer utfordrende for meg, men jeg er knallfornøyd (og litt kvalmende stolt) av resultatet. Her har jeg brukt garnet Baby Alpaca Silk fra Drops i fargene hvit og lys grå. Denne strikker jeg gjerne igjen i flere størrelser og farger! 

Bukse: 

Enda en skatt fra boka Myk Start. Dette var den første (vellykkede) buksen med ben som jeg har strikket, og jeg elsker den! Denne er også strikket i Baby alpaca Silk, og kan forhåpentligvis brukes en god stund, i og med at den har opp/nedbrett i bena og er høy i livet. 

Skappelgenser: 

Superenkel og kjappstrikka skappelgenser til baby! Denne fant jeg her. Denne kan jeg godt tenke meg å strikke i flere størrelser, og muligens med enda større halsåpning og knapper i skuldrene for å gjøre den enda lettere å ta av og på. 

Siden jeg straks er på overtid med Babybror som koser seg litt for mye i magen, har jeg selvfølgelig nye prosjekter på pinnene as we speak. Det finnes ikke bedre terapi for en utålmodig og sliten mammarkopp enn å krype opp i sofaen med en kopp te, strikkepinner og deilig garn. 

Legg gjerne igjen en kommentar med linker eller boktips med dine favorittoppskrifter til baby! 

PSsst! Siden jeg teknisk sett er i permisjon, blir det muligens mindre aktivitet på bloggen fremover, men om du har lyst til å være flue på veggen i ventetiden og barsel kan du følge mammalivet på instagram. 

10 kommentarer

Så masse fint!! Jeg ble også hektet på strikking da jeg var hjemme i permisjon. Babyklær er heldigvis nokså kjappstrikka, og mestringsfølelsen stor når man ser at man faktisk klarer å lage et brukendes plagg :)

Mine favoritter er Guttestrikkeboka av Charlott Pettersen, Gustav og Berta sin strikkebok "Strikk til smårollinger", ministrikk.no. Paelas.com. Mange fine oppskrifter å finne i Sandnes garn sine hefter også;)

Lykke til med fødsel og som soon-to-be 4 barns mor;);)

Trine: takk. :) ja guttestrikkeboka står øverst ønskelista! lekre plagg i den som jeg måååå få laget en dag!

Kristine Tønnevold Davidsen

Kristine Tønnevold Davidsen

Jeg elsker slike innlegg som dette!!! :-)

Jeg elsker den første Strikk til Nøstebarn boken, masse ulike oppskrifter fra baby og oppover til 10-12 år.

Strikk til Smårollinger fra Gustav og Berta er også en stor favoritt her.

Samt bøkene Guttestrikkeboka og Strikk til mamma og mini.

Lene Holme Samsøe har også tre fine hefter du kan få kjøpt i garnbutikker, Babaystrik på pinde 3, Babystrik på pinde 3 1/2- 4 og Ørnestrik på pinne 3 1/2 - 4. :-)

Dette er noen av mine favoritter. :-)

Kristine Tønnevold Davidsen:
Tusen takk for gode tips! De skal jeg ta en titt på ! :)

Masse lykke til i sluttspurten med den lille. Jeg har selv fire små barn og det er helt nydelig. (til tider et lite kaos)

Bruker du tøybleier? Bare lurte siden du har strikket en bleiebukse:)

åååå.. Jeg elsker å strikke. Dessverre blir det liten tid til det med tre barn, men jeg kjenner at det er noe jeg trenger. Så jeg burde absolutt strikke litt mer. Her fikk jeg jo en god dose inspirasjon da.

Hei!

Har du oppskriften på buksa?

Marit:
Oppskriften på buksa finnes i boken Myk start :)

Hei

Kjempefin rillebukse,er det navn på den i boka Myk start,

Kunne godt tenke meg og prøve å strikke samme👌

Skriv en ny kommentar

@mammalivet på instagram
Bloggist.no - Toppliste for bloggere Bloggist.no - Toppliste for bloggere