Angst

Hvordan bli kvitt angst uten medisiner

Hvordan bli kvitt angst uten medisiner behandling



Det verste er nok skamfølelsen. Men den er helt ubrukelig. Den er det første du må overkomme når du vil bli kvitt angsten. 

Noen av dere har kanskje lest min tekst hvor jeg fortalte om min opplevelse med angst. Nå har det gått snart to år siden jeg begynte å oppleve en følelse av å være generelt pissredd for alt og ingenting i hverdagen, og senere kom også panikkanfallene. Angsten satt nok en del dypere enn hva jeg hadde trodd, for jeg må fortsatt jobbe med den daglig. Fortsatt kan jeg få følelsen av at jeg skal svime av når jeg går inn på matvarebutikken, eller en sånn generell følelse av at alle i verden bare stirrer på meg fordi jeg er så inni granskogen rar og awkward. Men dette skjer heldigvis ikke ofte lenger, og er ingenting sammenlignet med hvor jeg var i fjor på denne tiden. Så noe må jeg ha gjort som funket. (Og for å være helt klinkende klar på dette, så er medisiner nødvendig for mange som sliter med angst. Jeg har så langt klart meg uten, men dette bør du diskutere med legen din.)

Her kommer mine personlige tips som jeg bruker til å takle angst:(og merk deg at jeg IKKE er utdannet på noe vis til å gi råd om dette, så du bør vel strengt tatt heller snakke med legen enn å lese dette, men jeg kan ikke stoppe deg.) 

Anywho... 


Fortell folk at du har angst


I begynnelsen var det kanskje bare en uro i kroppen som kom og gikk, men en dag innser du at angsten har satt klørne sine altfor dypt. Det er ikke lenger mulig å overse det. Men for å kunne kvitte deg med angsten, er det utrolig viktig å kvitte seg med skammen først. Det gjør du ved å si det. Fortell det til noen du stoler på. Fortell hvordan angsten påvirker deg, og at du ønsker å bli kvitt den. Fortell at du trenger å ha noen som forstår, som backer deg. 

Bli kvitt angst råd mot angst

 

Bli ekspert på angst


Nei, du trenger ikke å ta master i psykologi, men les deg opp om temaet. Bare husk å bruke pålitelige kilder (hør for all del ikke på tilfeldige bloggere, ehem..). Ja, bli en slags ekspert på angstlidelser. Finn ut hvilken type angst du har, hvordan den utarter seg og hvordan man behandler den. For når du forstår nøyaktig hva angst egentlig ER, og hva som skjer i kroppen og hodet, så dør den store stygge busemannen litt. Jo mer du vet, desto lettere blir neste tips. 

angst
Vær kritisk når du googler. The Internet can be a nasty liar...


 

Aksepter angsten


Her mener jeg ikke at man skal tenke «ok, jeg har angst så sånn er nå det. Jeg er kurert. Moving on?», men at du gjør et forsøk på å observere deg selv når du opplever at angsten brer seg i kroppen. Noen synes det hjelper å skrive ned det som skjer, typ «nå kjenner jeg at hjertet mitt slår hardt og armene blir numne. Det er fordi kroppen min tror det skjer noe livsfarlig, men det stemmer ikke».

Eller så kan man snakke til seg selv om opplevelsen og beskrive den. (Den siste metoden er jeg ikke tøff nok til å utføre ute i offentligheten, men den funker godt hjemme.) Dette gjør at du blir nødt til å fokusere på symptomene dine som det de er: symptomer. I stedet for at du blir overveldet av de ekle fysiske og mentale symptomene som går berserk i kroppen.

Selv har jeg brukt å si noe slikt til meg selv: «ok, nå kjenner jeg at det kommer et angstanfall fordi at kroppen min gjør helt ulogiske ting og det føles som at jeg skal stryke med. Men det er greit. Det får komme og gå igjen. Jeg er trygg.» I begynnelsen føltes det egentlig bare tullete å snakke til meg selv, men etter hvert merket jeg at anfallene mine ble mye kortere og mildere når jeg ikke strittet i mot og gikk inn i panikkmodus når jeg kjente at kroppen slo seg vrang. Man MÅ ikke si det høyt heller.  I tillegg hjalp det enromt at jeg kjente  igjen symptomene, og tenkte på dem som nettopp det. Og ikke som sikre tegn på at jeg skulle ende mine dager midt i kassakøen på coop. Nå har jeg ikke hatt et slikt stort anfall på mange måneder, og synes det er veldig godt, selv om jeg kanskje snakker litt for mye med meg selv i speilet?

Tøys og tull om din angst


Ja dette er kanskje ikke et råd som funker for alle, men for meg personlig så letter latter byrden utrolig mye! Etter at jeg begynte å fortelle mine nærmeste at jeg sliter med angst, har det blitt mye lettere å snakke om det uten at det må bli fryktelig seriøs og klein stemning. Nå kan jeg godt spøke om min egen opplevelse av angst med venner, og det virker som at luften går ut av busemannen når jeg kan fyre av noen skikkelig sorte vitser om min vanvittig ulogiske angst.

Bare pass på at du ikke kjører i gang med en stand up rutine for noen som er midt i mørkeste angstbobla. Den kan fort bli misoppfattet. De fleste trenger litt tid før de kommer dit hen at de kan kødde om angsten, men dæven så deilig det er. 

Få hjelp med angsten


Det kan være fra fastlegen din, en helsesøster eller psykolog. Som regel begynner veien mot hjelp og behandling alltid hos fastlegen. Noen trenger mer hjelp, men mange kjenner en stor lettelse når de bare får det bekreftet fra legen at jo, du har faktisk en sykdom og den har du rett på hjelp med. 
9 av 10 vil oppleve en form for psykisk sykdom i løpet av livet, så her er det bare å trampe på skammens stygge hode og gå rakrygget til legen. (Ok, det er ikke alltid bare bare. Men dette er et stort og viktig skritt i riktig retning, og jeg heier på deg!)  


Ta vare på deg selv


Greit, dette er jo en klisjé uten like, men jeg kan vitne om at spesielt oss småbarnsmødre nedprioriterer oss selv ofte. Du fortjener en glad og sunn kropp. Det å få plass til fysisk aktivitet, turer ut i sollys og et sunt kosthold trenger ikke å være et altoppslukende prosjekt. Begynn i det små. En ting om gangen.

Om du så «bare» får gått tur to ganger denne uka, så er du i alle fall på riktig vei. Endorfiner er kryptonitt  for angsten.  Det er vitenskapelig bevist at regelmessig fysisk aktivitet kan redusere forekomsten av mentalsykdommer, så se på skogsturen som et av dine sterkeste våpen i arsenalet mot angsten. 



 


Meditasjon mot angst


Nei, du behøver ikke å bli en munk eller en storforbruker av røkelser og yogamatter. Men effekten av meditasjon har forbløffet vitenskapsverden, så det er absolutt verdt et forsøk. Begynn med 5 minutter her og der i løpet av uken, og kjenn på den roen du finner i de minuttene. Den roen gjør deg godt, også etter at du er ferdig med å meditere.

Når jeg mediterer, så bruker jeg noe som kalles «guided meditation for anxiety» på youtube, og ligger rett ut i sengen med en varm dyne på. Dette er min hellige egentid, og jeg sverger på at dette har hjulpet meg på umulige dager når ingenting annet virker. 

tips mot angst
Du trenger ikke å gjøre barføtt yoga i solnedgangen for å finne indre ro, altså.


 

En mental opprydning


Har du hodet fullt av bekymringer, sosialt drama, avtaler, jobbstress og visvas? 
Gi deg selv lov til å slippe taket på alt det som du faktisk ikke kan gjøre noe med akkurat nå. Spør deg selv daglig: hva er det som tar opp plass i hodet mitt? MÅ jeg takle disse tingene, just nu liksom? 


Hvis svaret er nei, skriv ned alle tankene som suger deg tom for energi. Så sier du til deg selv at denne listen behøver jeg ikke å tenke på i dag. Deretter kan du skrive ned det du faktisk ønsker eller må takle i dag, helt konkret. Ser du forskjell på listene?

 
Denne øvelsen har hjulpet meg utrolig mye med å slippe løs tanker som jeg tidligere har sjonglert på og latt oversvømme hjernen min. Angsten elsker slike ubrukelige bekymringer og tankespinn. De er som godteri for angsten, og den gjør den hyperaktiv og overdøvende. Så dropp dem. Skriv det ned, og se hvordan lista med ubrukelige bekymringer krymper for hver uke. 



 

Fortsett å snakke om det


Ja, for det er fort gjort å trekke seg inn i den ensomme angstbobla igjen. Så ikke slutt å prate om det. Du behøver kanskje ikke å spytte ut «jeg har angst» på hvert eneste jobbmøte liksom, men du skjønner hva jeg mener. Fortsett å holde venner og familie oppdatert på både fremgang og tilbakefall. Ha en åpen dialog om brytekampen med angsten, slik at den aldri får sluke deg uten at noen rundt deg merker det og trekker deg opp igjen. 

Jeg håper noen der ute finner noe brukbart i dette, men hevder ikke at jeg har funnet kuren. (Det hadde tatt seg ut om det var en snål blogger som fant den)

 

Har du noen tips eller erfaringer med angst som du vil dele? Fyr løs! 
 

Og del gjerne dette innlegget hvis du føler for det. 




Mer info om angst (fra mer pålitelige kilder):


Rådet for psykisk helse

Norsk helseinformatikk


Mer sliddersladder fra Mammalivet:

Når lykken glipper: min historie om fødselsdepresjon (det var da voldsomt til skjør psyke på denne dama!)

Min fjerde fødsel: født på do

Juletur og tilhørende kaos
 

 

 

 

hits