helgemat

Nachos -Litt Sunnere!

Jeg er en skikkelig tacotøs. Det er ikke å overdrive når jeg sier at jeg spiste taco i alle mulige varianter 80% av tiden da jeg var førstegangsgravid. Jeg har enda ikke gått lei.
Saken er bare at den tyipiske taco-retten som regel inneholdder tortilla av mel og chips eller skjell av mais, noe magen min ikke er særlig glad i. Men det går an å gjøre tacoen litt sunnere! Favorittene mine er denne meksikanske salaten, og denne tacosuppen men nykommeren på tacorullett-menyen vår er denne Litt Sunnere Nachos'en. Så enkel å lage og kjempedigg smak! Her er oppskriften på litt sunnere helgekos:


Du trenger: 

  • En pose Finn Crisp Rye Snacks
  • En pakke kvernet storfekjøtt
  • Tacokrydder. Denne kan man også lage selv hvis man ønsker: 2ts spisskumin, 1/2ts chili, 1ts hvitløkspulver, 1ts løkpulver, 2ts paprikapulver, en klype salt og evt 1ts koreanderpulver.
  • En liten boks mais
  • 200g revet ost
  • Salsa 

Rye snacksen til Finn Crisp oppdaget jeg for noen uker siden og fikk en skikkelig aha-opplevelse. Den kan jo brukes til nachos! De er fulle av fiber som magen setter pris på, og smaker virkelig godt i nachosen. Finnes i knekkebrødhylla på matvarebutikken!







Slik gjør du:

  • Kjøttet brunes i en panne. Bland inn krydderet og en dl vann.
  • Legg halvparten av Rye Snacksen i bunnen av en ildfast form og ha halvparten av kjøttet over. Dyss litt ost, mais og litt salsa over. 
  • Gjenta med et lag Rye Snacks, kjøtt ost, mais og salsa.
  • Stekes midt i ovnen på 180 grader (jeg brukte varmluft) i ca 15 min eller til osten har smeltet og fått en gyllen farge.





Serveres med Salsa, guacamole og rømme. Salat er også supergodt til! 
Håper dere nyter helgen og de siste varme solskinnsdagene!
___________________________________________________________

Har du noen tips til sunnere tacoretter? Tell me about it! 

hits